Grastyán professzor gondolkodásmódja találkozott az én alkotási folyamataimmal – interjú Orosz Klárával

Grastyán professzor gondolkodásmódja találkozott az én alkotási folyamataimmal – interjú Orosz Klárával
Orosz Klára, szobrászművész, DLA – Fotó: Gűth Ervin

Théta címmel új köztéri alkotást avattak múlt pénteken a PTE ÁOK északi parkjában, a Kürt utca és a Honvéd utca közötti területen. Az orvosi kar 2023-ban nyílt szoborpályázatot írt ki (#72) dr. Grastyán Endre emlékére. Az orvos, agykutató szellemiségéhez méltó, inspiráló, kreatív és figyelemfelkeltő műalkotást vártak. A beérkezett 14 pályaműből Orosz Klára plasztikája nyert. Az antropomorf forma több emberi testrészre is asszociálhat: bordakosár, vese, tüdő vagy éppen az agy. Az installáció használható is: a beülők a théta-agyhullámokat előhívó, meditatív zenét hallgathatnak a mobiltelefonjuk segítségével. Orosz Klárát kérdeztük.

Miért jelentkezett erre a pályázatra?
Korábbi munkáim is az interakcióra, a néző bevonására épültek, szóval eleve volt egy kapcsolódási pontom. Ráadásul tetszett, hogy maga ez a pályázati kiírási forma nem nagyon jellemző a magyarországi viszonyokra, általában figurális alkotásokat és hagyományos anyaghasználatot várnak a kiírók. Ez most ebből a szempontból is nyitott volt, azaz Grastyán professzor személyiségére és kutatásaira kellett reagálni és nem például az egészalakos szobrát elkészíteni. A professzor akadémiai székfoglalója volt a legnagyobb inspiráció, ami a játék neurobiológiájáról szólt. Közérthetően, nem csak a szakmabeliekhez szólva beszélt a kutatásairól, ráadásul még szellemes is volt. A macskakísérletekről szóló rész fogott meg a leginkább, merthogy a macskák fenntartják a théta agyhullámot. 

Hogyan nézett ki az alkotás folyamata?
Elkezdtem tanulmányozni az agyhullámok formáját, a frekvenciákat a különböző emberi életszakaszokban, állapotokban. Közben már persze jöttek a vizuális ötletek. Nálam általában ez működik, intuitív módon jöttek most is a képek miközben olvastam a témáról. Aztán persze van szakmai tapasztalatom, amire építeni tudok. Grastyán székfoglalója (pdf) azért is érintett meg, mert a játék, a játékosság nekem is nagyon fontos. A gondolkodásmódja lényegében találkozott az én alkotási folyamataimmal, ezért nem is kellett a pályázati szöveg alapján valamit kierőszakolni, mert magától jött minden az első pillanattól fogva. A pályázat beadása után mesélte az egyik művészeti karos kollégám, hogy az egyik hallgató – mindettől függetlenül – az én egyik korábbi alkotásomra és Grastyán professzor kutatásaira hivatkozott a dolgozatában.

A kivitelezés mennyire volt problémás?
Már a modell kivitelezésével is voltak gondjaink, mert próbáltam drótokat hajlítgatni, ahogy elképzeltem, de nem jött össze. Sőt, még a háromdimenziós nyomtatásnak  illetve az összeépítésnek is voltak nehézségei. A technikai kivitelezés tényleg nem volt egyszerű és nagyon nehéz volt előzetesen megbecsülni éppen ezért mindenki nagyon túlvállalta magát. Mivel senkinek sem volt tapasztalat, hogy valójában mennyi ideig tart egy ennyi elemből álló, ennyire cikk-cakkos formát összehegeszteni, de szerencsére megtaláltuk a megfelelő szakembereket.

Törékeny struktúrákat látunk, mennyire strapabíró a Théta?   
Az anyagok kültéri használatra alkalmasak. Bele lehet feküdni, nyugodtan többen is kipróbálhatják egyszerre. Szóval, a rendeltetésszerű használattal nem lesz gond. A köztéri alkotásoknál persze mindig van kockázat, hogy mégsem rendeltetésszerűen használják vagy egyenesen megrongálják. Vannak jó és rossz tapasztalataim is. A Relax című munkámat például egy vegyes rendeltetésű térben – galéria, de mégis köztér – egész egyszerűen szétszedték a látogatók. Tudom, hogy a hallgatók ünnepelni, kicsit bulizni is szoktak itt, de az orvosi kar parkjában, ami be van kamerázva, vandalizmusra azért nem számítok. 

Jól értettem a megnyitón, hogy a szobor belső terében hallgatható théta hanghatás nem egy állandó, statikus dolog, hanem idővel változó alakuló, bővülő lesz? Ez nem egy befejezett alkotás ?
Annyiban nem, hogy a hangok változhatnak. A PTE Művészeti Karának hangművészet mesterszakosai csatlakozhattak be most a projektbe, az ő alkotásaikhoz vezető linkeket lehet most a szoborban beolvasni. De ezek akár évente, a következő mesterszakosok alkotásaival egészülhetnek ki vagy cserélődhetnek le. Örülnék, izgalmasabb lenne, ha folyamatos projekt jellege lenne. Illetve a szobor környezetének kialakítása még nem végleges, még hiányzik a gyepesítés a nagyobb igénybevételt bíró sport célokra is használható, lépésálló gyepszőnyeg, de ezek már csak az utolsó simítások.

Tovább »

A Fidesz kommunikációs igazgatója már messziről üvöltözve közelítette meg Magyar Pétert Pécsen

A Fidesz kommunikációs igazgatója már messziről üvöltözve közelítette meg Magyar Pétert Pécsen

Magyar Péter országjárása nem várt elemmel bővült: a Fidesz kommunikációs igazgatója, Menczer Tamás egy pécsi gyermekotthon előtt próbálta falhoz állítani és sarokba szorítani a legnagyobb ellenzéki párt vezetőjét kedden délelőtt. Először Fülöp Attila, gondoskodáspolitikáért felelős államtitkár bukkant fel a Szikla utcai otthon ajtajában, mellette Tóth Gabriella Zsuzsa, az Országos Gyermekvédelmi

By Ervin Gűth
#168 – Visszás visszatérés | Veszélyes gurulás | Dráguló lakás

#168 – Visszás visszatérés | Veszélyes gurulás | Dráguló lakás

A Mecseki Müzli kiválogatja neked, amit Pécsről tudnod kell és tudni érdemes a héten.  #aszerk. Múlt csütörtökön és pénteken a budapesti K-Monitor Helyi demokrácia a gyakorlatban című konferenciáján jártam. Egészen üdítő és motiváló volt a környező országokból – vagy éppen hazai civil szervezetektől – jó példákat látni, amik a részvételiség, átláthatóság irányába

lock-1 By Ervin Gűth